czwartek, 30 sierpnia 2012

Hummus, 20 kcal w 1 łyżce



Jestem pewna, że warto odżywiać się jak najbardziej różnorodnie. Stąd Hummus, który zawiera mnóstwo zdrowych zdrowych składników: ciecierzycę, pastę sezamową, sok z cytryny, oliwę, kolendrę. To naprawdę zdrowe połączenie.

Ja bardzo lubię używać hummusu, jako smarowidło do kanapek. Świeży, razowy chlebek z ziarnami posmarowany hummusem, na to grube, soczyste plastry pomidora lub/i ogórka,  trochę świeżych ziół, cebulki, szczypiorku lub kolendry i kanapka marzenie gotowa w minute=ę :)

Świetnie sprawdza się również na imprezie. Nakładam go do miseczek, posypuję papryką lub mielonym kuminem, i polewam oliwą (tak, jak na zdjęciach). Obok stawiam chlebki pita, posiekaną natkę pietruszki, świeże warzywa pokrojone w słupki (marchewkę, seler naciowy, rzodkiew, paprykę itp.), czasem pikle...

W Indiach jadłam hummus w postaci sosu do falafela (małych kotlecików z ciecierzycy lub bobu i dużej ilości kolendry - miały przepiękny, zielony kolor)

Jeśli o mnie chodzi, to ten wyjadany palcem ze słoika jest jednak najlepszy :)

Tradycyjny hummus ma ok. 370 kcal w 100g, mój - 250 kcal w całej porcji (nie licząc oliwy, użytej do dekoracji). 1 łyżka ma ok. 20 kcal.
To naprawdę niewiele... Wada i zaleta. 
Zaleta, bo można tego zjeść dużo i nie mieć wyrzutów sumienia.
A wada...? No wada jest taka, że... jeśli można, to na pewno zje się tego dużo :D

Polecam tez opcje "czerwoną", z pieczoną papryką z suszonymi pomidorami (paprykę trzeba upiec i obrać ze skórki, a pomidory odcedzić z oliwy, wstępnie posiekać i zmiksować z resztą składników).

Zachęcam do jedzenia hummusu. Jedzmy go, bo jest zdrowy i pyszny :)


Składniki:1 puszka ciecierzycy
1 łyżka tahini (pasty sezamowej)
1-2 łyżka soku z cytryny/limonki
duży ząbek (lub dwa, jeśli lubisz) czosnku
szczypta soli
opcjonalnie (do dekoracji):
ostra, mielona papryka
posiekana natka pietruszki
oliwa z oliwek



Jak zrobić pastę hummus?

Ciecierzyce odcedzić, zachowując płyn. Czosnek obrać i posiekać. Kolendrę (to tylko opcja,można ją pominąć) posiekać. Wszystkie składniki zmiksować w blenderze, dodając tahini i dolewając, stopniowo i z wyczuciem, pewna ilość płynu, który wcześniej odcedziliśmy.

Ja zwykle nie dodaję oliwy, ponieważ tahini jest wg. mnie wystarczająco tłustą pasta. A płyn spod ciecierzycy zapewnia hummusowi odpowiednia konsystencje.

Gotowa pastę można przechowywać ok. tygodnia w lodowce, w szczelnie zamykanym pojemniczku.

Smacznego :)


17 komentarzy:

  1. O, nigdy nie jadłam hummusu. Wydaje się smaczny.. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Hummus i Indie. Ja też mam piękne i smaczne wspomnienia z Indii.Gotujemy w domu potrawy z kuchni indyjskiej i arabskiej.Godne podziwu jest Twoje gotowanie, zdrowe i dietetyczne. Widać, że jest Twoją pasją :)Ja zwykle zajadam się ciastkami i popijam kawą. Nigdy nie chce mi się wytrwać w diecie do końca :) Pozdrawiam ciepło i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o, widzę bratnią duszę:))) Pozdrawiam serdecznie. Na pewno zajrzę :)

      Usuń
  3. samo zdrowie, warto wprowadzić go do swojego jadłospisu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak samo myślę, nie dość, że pyszny, to jeszcze bardzo zdrowy i zawiera dużo białka, co w diecie dbających o zdrowie nie jest bez znaczenia.
      Pozdrawiam, G.

      Usuń
  4. Ekstra, mialam kiedys przyjemnosc jesc oryginalny hummus i ten smakuje identycznie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że ci smakował i że tak dobrze go oceniasz :)
      Pozdrawiam, Gosia

      Usuń
  5. Jestem na diecie,jadłam kilka razy humus ale ten smakuje wybornie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem na diecie,jadłam kilka razy humus ale ten smakuje wybornie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ile gram ma ta mała puszka ciecierzycy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycyjna puszka, taka sama jak puszka groszku, czy fasolki... Chyba 400 gram?

      Usuń
  8. A ile kalorii ma ta mała puszka ciecierzycy?

    OdpowiedzUsuń
  9. A ile kalorii ma ta mała puszka ciecierzycy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100 gram (po odsączeniu) średnio 120 kcal - ale to oczywiście zależy od producenta.
      170 gram, czyli szklanka, ma 216 kcal (wg. "Ile waży")

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...